(Performance, 10min 2020~)
世界には、本当はエネルギーしか存在しない。例えば、空間中に存在するエネルギー、身体の中のエネルギー、ものの持つエネルギー。仏教でいう「色即是空」という教理のように、万物はソリッドなものではなく、ただエネルギーが偏ったり固まったりすることで、身体というかたちになったり、ものというかたちになったり、かたちとして固まらずに漂ったり溜まったりしている。岡本はジャグリングという「エネルギーの動き」を突き詰めて考え続けるうちに、そういった世界観を構築してきた。
ものも身体も、エネルギーの流れの前ではただ「そういうかたち」でしかなくて、かたち同士が関わることで「エネルギーの流れ」が生まれていく。それは例えば、水や風の流れ、魚の群れの動きのように、様々な物理的要素が複雑だがシンプルに、あくまで論理的・必然的に組み合わさって現れる現象である。
情報とそのノイズが激流のようにあふれる現代では、常に自分の存在の必然性を証明し続けなければならない。その時代において、ただシンプルな秩序を感じること、そして、人間の身体すら実はその大きな秩序の一部でしかないことを思い出すことこそ、存在の肯定につながるのはずだと岡本は信じている。
There is really only energy in the world. The energy that exists in space, in the body, and in things. As in the Buddhist doctrine of “color equals emptiness,” all things are not solid, but rather energy is unevenly distributed and solidified, taking the form of bodies and objects, drifting and accumulating without solidifying into a form. Okamoto has developed this view of the world as he has continued to think through the “movement of energy” in juggling.
Objects and bodies are nothing more than forms in front of the flow of energy, and it is when these forms interact with each other that the “flow of energy” is born. It is a phenomenon that appears when various physical elements are combined in a complex but simple, logical, and inevitable manner, such as the flow of water and wind, or the movement of a school of fish.
In today’s world, where information and its noise abound like a torrent, we must constantly continue to prove the inevitability of our existence. Okamoto believes that in such an age, simply feeling the simplicity of order and remembering that even the human body is in fact only a part of that greater order should lead to the affirmation of existence.
Creation and Performed : Teruki Okamoto
Programing : Teruki Okamoto
Music : Teruki Okamoto
Lighting : Takamasa Yamada
Video : Masahiro Sekiya
Production : Kenji Matsumae